Plumbo og mokkamann stilt opp mot god gammeldags rasisme

Omtrent på samme tid som underholdningsindustrien i Norge skulle dele ut prisen for årets hit men endte opp med å utnevne årets riksrasist (tittel tidligere båret blant annet av Erik Schjenken), snublet jeg over noe som kan betegnes som en kommentar skrevet av virkeligheten.

Og mens stort sett hele offentligheten i Norge hev seg på en bølge av moralsk indignasjon, falt det meg inn at det er en på sin plass å holde hodene kalde og rydde opp i begrepsforvirringen. For det er nemlig et klart skille mellom en grov eller til og med usmakelig vits (kommer an på hvem som bedømmer) og god gammeldags rasisme.

Man behøver ikke akkurat å koste på seg billetter til en NSBM-konsert for å oppleve det sistnevnte. Det blir ikke en gang nødvendig å stå opp av stolen. Bli sittende foran pc-en og simpelthen ta en tur i den forunderlige verden av offentlige diskusjonsfora.

For noen år siden pleide jeg å besøke en del slike offentlige nettsteder i den tro at det ville bli intellektuelt stimulerende. Det var dumt av meg å gjøre en slikt dristig antakelse. Helt i tråd med ordtaket «brente barn skyr ilden», utarbeidet jeg etter hvert mitt egen første bud når det gjelder HMS-reglene på internett. Det lyder: Du skal ikke innlate deg i samtaler på offentlige fora. Etter hvert måtte jeg tilføye et bud til: Du skal helst unngå å lese innlegg i kommentarfelt.

Jeg ser på internett som en av vår tids store teknologiske velsignelser, men den digitale verdenen har også en mørk side. Den alminnelige internettbrukerens overbevisning om at en kan åpne kjeften og slynge ut hva man enn måtte mene og det stort sett uten konsekvenser, gjør at den som surfer på internett iblant kan føle seg omringet av en truende, murrende folkemengde. Det nemlig er mye stygt som kommer til overflaten, og det er noe sånt jeg kom over her om dagen.

I min første post skrev jeg om de vanskelige forholdene mellom tsjekkere og romfolk. Dagens post tar for seg intet ringere enn åpent hat. Noen delte en avisartikkel på Facebook. Det så ut som en eller annen tsjekkisk tabloidavis av typen VG eller Dagbladet etter den grafiske utformingen å dømme. Vinklingen var enkel og fulgte en etterprøvd strategi. Overskriften skrek «For få skoleplasser? Sigøynerbarn kommer til å ha forrang!». Her er jeg ikke interessert i hverken det faktuelle grunnlaget eller innholdet i artikkelen. Det som fanget min interesse var den strøm av kommentarer den utløste.

et av de mange hatske innleggene

et av de mange hatske innleggene

et til

og enda et eksempel

og enda et eksempel

Det er i bunn og grunn bare bra et disse, og mange andre like motbydelige utsagn, ikke ble fjernet. Hvorfor er det bra? Jo, for det første mener jeg bestemt at en av de ytterste konsekvensene av ytringsfriheten er at man må få lov til å være idiot og la det komme til uttrykk både i privatlivet og i offentligheten. For det andre foretrekker jeg å stifte bekjentskap med alle verdens vederstyggeligheter framfor å pynte på virkeligheten. På den måten sparer vi – dvs. samfunnet – oss for et større kognitivt sjokk når vi blir nødt til se oss selv i speilet.

One thought on “Plumbo og mokkamann stilt opp mot god gammeldags rasisme

Legg igjen en kommentar

