Russisk TV-kanal omskriver historien. Invasjonen av Tsjekkoslovakia var broderlig hjelp.

En dokumentar nylig sendt på Rossiya 1 har provosert selv Tsjekkias president Milos Zeman som ellers gjør sitt beste for å fortjene merkelappen Putins venn.

Prahavåren var en kort periode av liberalisering av det politiske systemet i Tsjekkoslovakia mot slutten av 60-tallet. Under ledelse av Alexander Dubček forsøkte å man å reformere den tsjekkoslovakiske kommunismen i retning av det som betegnes som sosialisme med et menneskelig ansikt, noe som innebar elementer av markedsøkonomi og ytringsfrihet. Dette vakte harme i Moskva. Herrene i Kreml bestemte seg for å kvele de liberale tendensene i fødselen. Natten til 21 august rullet Warszawapaktens stridsvogner inn i landet.

Invasjonen ble møtt med motstand fra vanlige tsjekkoslovakere og medførte 108 dødsfall blant sivilbefolkningen, mens ytterligere 500 ble alvorlig skadde i tillegg til flere hundre lettere skadde. Ca 300,000 forlot hjemlandet i kjølvannet av de dramatiske begivenhetene som satte langvarige spor i samfunns- og kulturlivet og ikke minst i den politiske utviklingen. Mens deler av invasjonsstyrkene trakk seg tilbake om høsten, ble den sovjetiske arméen igjen i Tsjekkoslovakia helt fram til 1991. Landet var under okkupasjon.

En sovjetisk stridsvogn omringet av demonstranter

En sovjetisk stridsvogn omringet av demonstranter

Denne brutale militære inntrengningen etterfulgt av herjingene til Warszawapaktens styrker og kronet med et statskupp – ledelsen i partiet ble byttet ut – ble fremstilt noe annerledes av Rossija 1. Invasjonen var ment som et forebyggende inngrep og ble utført for å hindre en invasjon fra NATOs side og samtidig en viktig militærøvelse for hele Warszawapakten.

Denne uhyrlige historieforfalskningen føyer seg inn i Kremls bruk av historie som et propagandainstrument og er et ledd i Kremls informasjonskrig som har tatt av siden Ukrainas president Viktor Janukovytsj ble styrtet, mens forholdene mellom Russland og NATO begynte å vekke minner om den kalde krigen.

Rossija 1 er en statseid TV-kanal og landets nest største TV-kanal. Filmen – som forresten er å se på Youtube – ble fordømt av både det tsjekkiske og slovakiske utenriksdepartementet og den russiske ambassadøren i Praha ble kalt inn på teppet, men skal ha bagatellisert det hele. Presidentkontoret, som ellers er tilbakeholdent når det gjelder kritikk av Russland, langet ut mot Rossija 1 og betegnet dokumentaren som løgnaktig propaganda.

Det tsjekkoslovakiske flagg dekket av blodflekker. Kilde Wikipedia

Det tsjekkoslovakiske flagg dekket av blodflekker. Kilde Wikipedia

Ryszard Siwiec - en polakk som satte fyr på seg selv i protest mot invasjonen

Ryszard Siwiec – en polakk som satte fyr på seg selv i protest mot invasjonen

Advertisements

One thought on “Russisk TV-kanal omskriver historien. Invasjonen av Tsjekkoslovakia var broderlig hjelp.

  1. Tilbaketråkk: Vi forklarer den diplomatiske krigen mellom Polen og Russland | Det østeuropeiske perspektivet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s